undantagskärringar

Är hemma hos min mormor & morfar på julbord. Farmor och Frarfar är här också(bilder kommer sen). Har suttit och lyssnat på min morfars berättelser från när han var ung, älskar att lyssna på de berättelserna. Han berättade att 1960 skulle han köpa ett plåtslageri (han har jobbat som plåtslagare sen han var 19) och det kostade 3000 kr. Morfar hade ingenting, men lyckades efter om och men att låna dessa 3000 riksdalerna. När han köpt sitt plåtslageri och skulle börja jobba och få igång verkstaden hade han endast 35 kr i fickan och inga plåtar. Han lyckades sno 12 plåtar och på den vägen är det. Han fick igång sitt "Lundqvist's plåt" och jobbade där fram till sin pension. Hans livsverk. Går man omkring inne i karlskrona kan man säga, "den skylten har min morfar gjort" och allt vad det är.

För två veckor sedan fick han dock reda på att fabriken som han sålde för ett par år sedan har gått i konkurs, detta fick han reda på genom att bläddra i tidningen. De nya ägararna berättade inte för morfar först. Hans "livsverk" hade gått i konkurs, dock var det ju inte hans fel alls. Min lilla morfar rockar med andra ord!! (det vi kallar bitchiga pensionärer kallar morfar för kärringajävlar eller undantagskärringar!!)

Nu ska jag joina släkten igen, hörs sen!

 - God kväll.

                                                             

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0